Психолого-педагогический факультет
Sub-categories
Кафедра педагогики
Кафедра общей психологии
Кафедра теории и методики начального образования
Кафедра специальной педагогики и психологии

  • Данный раздел содержит основные рекомендации для студентов, приступающих к написанию курсовой работы или уже работающих над дипломным проектом.






  • Plan of educational course: experimental psychology.

     

    Abstract : The course " Experimental
    Psychology" is for mastering the basic techniques of planning and
    implementation of psychological experiment , methods of mathematical data ,
    ways of presenting scientific results obtained . The course demonstrates methods
    of machine learning , applications of machine learning in private psychological
    researches.

     

    Auditors: students 2-3 year.

     

    Content

    Lecture

    Practical

    1.

    Research study’s stages. Statistic and
    ideographic  research’s methods.
    Methods of psychological research.

    2

    2

    2.

    Observing research’s methods. Observation errors and
    effects. Observation objects. Observation varients, writing forms of
    observation’s results. Technics.

     

    Training: training keenness of observation.

    4

    2

    3.

    Variables and control them in experiment; variable’s
    types, problem of independent variable’s control. Machine learning in data
    processing.

     

    Training: definition of variables and control
    methods  in experiments. Machine
    learning in data processing.

    2

    8

    4.

    Forming’s sampling characteristics for experiment.
    Experiment with one participant. Factors, which disturb quality of
    experiment. Participant’s selection strategies from population. Sampling’s
    types: statistic, simple.

    2

    2

    5.

    Psychological experiment’s types. Researching or
    confirmatory experiment. True and quasie experiment. Experiments in the field
    or in a laboratory. Experiments with one or more independent variables
    .

    2

    2

    6.

    Training: mini-research in group. Sexual
    characteristics of memory. Machine learning as a method of data clustering.

     

    4

    7.

    Pans with more than one independent variable.
    Factorial plan’s aims; hypotheses specificity; effect and factor’s
    cooperation; factorial analysis in psychology.

     

    Training: work in
    groups – design of factorial experiment, realization and data interpretation.
    Capabilities of machine learning in prediction results.

    2

    6

    8.

    Using machine learning for correlation
    researches. Scatter plot. Correlation.

    2

    6

    9.

    Training: correlation research in group
    (example: correlation between IQ level (Raven’s matrixes) and emotion power.

     

    2

    10.

    Experiment as a participant and researcher cooperation.
    Psychological research’s ethics. Effects which disturb experimental quality.
    Types of participants, participation’s motivation; participant’s personal
    influence’s control methods; work specification; researcher’s personal
    influence, typical errors in experiment.

     

    Training: working up a work specification
    for hypothetic researches.

    2

    4

    11.

    Presentation forms of research’s results.
    Graphic, symbolic, verbal; specificities of scientific text; structure and
    content of scientific article.

    2

    2

     

    60

    20

    40

     

     


  • Курс 
    «Психология общения» является необходимым дополнением в комплексе
    дисциплин общепрофессиональной подготовки педагога-психолога. Назначение  данного курса 
    в учебном плане  заключается в
    обеспечении специалистов умениями и навыками в области практической психологии,
    в знакомстве их с основными содержательными и процессуальными компонентами
    деловой беседы, необходимыми для осуществления консультативной и коррекционной
    работы. Овладение учебным материалом дисциплины подготовлено предметами,
    освоенными ранее: «Общая и экспериментальная психология»,  «Социальная психология» и другие. Содержание
    курса скоординировано с содержанием общепрофессиональных дисциплин и
    специальными дисциплинами, которые будут изучаться позднее («психология
    развития и возрастная», «педагогическая психология», «общий психологический
    практикум», «история психологии» и др.). Данная дисциплина предваряет
    прохождение педагогической практики и создает условия для структурирования и
    обобщения изученных дисциплин психолого-педагогического цикла.